1473500981574711_1.jpg

Gyerekkoromban volt egy, ha jól emlékszem fa pálcika testű és valami hungarocell könnyedségű anyagból készült​ szárnnyal és gumiszalagos propellerrel ellátott kis repülőm, amit ha szélcsendes időben útjára engedtem, szépen szállt jó pár méteren keresztül. Persze már akkor is kaphatóak voltak különböző távirányítós repülők is, de nagyon borsos összegért. De azt, hogy egy elektromos szerkezetet távirányítóval a levegőben irányításunk, akkor elképzelhetetlennek, felfoghatatlannak tűnt számomra.

Most meg itt vannak nekünk a drónok, kvadkopterek stb… Mióta megjelentek ezek a repkedő kis gépek, azóta szemezek velük. De mivel nincs több százezer forintom egy minőségi eszköz beszerzésére, pedig nézegettem a DJI gépeit, és hogy milyen gyönyörű felvételeket lehet csinálni velük. De az én kis városomban úgysem használnám ki a képességeit, nincs itt olyan sok látnivaló. Utazgatni meg nem igazán szoktam. Így nem csak az ár miatt, de a funkciók kihasználatlansága miatt is értelmetlen lenne ez a kategória számomra. Így, ha már alacsony költségvetésből akarjuk megtapasztalni milyen az, amikor a földtől elszakadva, a levegőben irányíthatunk valamit, akkor a játék kategória polcairól kell választanunk.

Nem volt még alkalmam komolyabb eszközt kipróbálni, de biztos merőben más, mint egy ilyen játék géppel. A JJRC termékei tartoznak az egyik legolcsóbb kvadrokopterek kategóriájába. Így a kiszemeltem a H36-os típus lett. Kicsi, olcsó, de az oldalon olvasott információk és a felhasználók által készített videók alapján egész használhatónak tűnt. Az ára jelenleg 17$ alatt van, így aztán tényleg nem kell súlyos összegeket rá áldoznunk, hogy megtapasztaljuk milyen egy kis hobbi repülés.

A terméket jó szokásához híven a posta hozta házhoz, illetve hozta volna, mert még nem szereltem fel egy kis Polski méretű postaládát a nagyobb méretű csomagjaimnak, bár elkelne a méret növekedés.

Kicsomagolás

 

Egy kicsit megsínylette az utat a gép egyik rotorja. A csomagolás műanyag borítása egy kicsit megnyomódott és így, a ki tudja milyen hosszú út után el is deformálta az egyik motort tartó elemet. De nem igazán zavart, mert 1. valahol éreztem, hogy ez neki egy cseppet sem számít, mert, ahogy utána olvastam, sok mindent kibír. 2. Nem voltak nagy elvárásaim a géppel szemben, csak működjön, nekem ennyi elég. 3. Kivéve a dobozból, óvatosan kicsit meghajlítgattam. A bejáratást követően optikailag úgy tűnt helyreállt a rend.

A H36 egy tényleg kicsi dobozban kapott helyet. Mondom ezt úgy, hogy a kis méretet a csomagolásra értem és még ebben lakik a kis kvadkopterünk. Maga a gép 8.5 x 8.5 x 3 centiméter méretű. Súlya alig több 2 dekánál, pontosan 220 gramm. Hozzám kék színben érkezett, de megvásárolható még szürke verzióban is. Ha ránézünk, akkor csak a leglényegesebb dolgot látjuk, a négy rotort, ami körkörös védelmet kapott. A motorok között kapott helyet az apró méretű akkumulátor és a szintén kis méretű nyák, aminek a két végén egy piros és kék színű LED található, ami működés közben világít, illetve villog. A csomagban kapunk mellé egy, két darab ceruzaelemmel működtethető távirányítót, egy USB végű töltő kábelt, négy darab pót rotort és egy jó hosszú használati utasítást. A gép kis méretéből és árából adódóan nem kapott izmos akkumulátort, egy 150mAh teljesítményű teleppel kell beérjük. Szerencsére könnyedén cserélhető, így vásárolható hozzá plusz akksi is. A gyártó adatai szerint egy feltöltéssel 5-6 percet képes repülni, míg a teljes kapacitás eléréséhez 30-50 perc szükséges. A laptopom USB 3.0-s portján keresztül körülbelül 35 perc alatt volt a töltöttség a maximumon. A töltést a mellékelt kábel, USB-s végű feje jelzi nekünk, illetve nem jelzi, csak akkor gyullad fel egy kis piros LED, amikor teljesen feltöltött, töltés közben nincs visszajelzés.

dsc04452.jpg

dsc04459.jpg

A távirányító és gépünk közötti hatótávolság maximum 30 méter lehet, 2.4 GHz-es frekvencián kommunikálnak egymással. A kontrolleren a főbb gombok, a bal oldali gomba, amivel a gázt tudjuk adni, illetve oldalirányban tudjuk a tengelye körül forgatni a repülőnket. A jobb oldali kar az irányításért felel, előre, hátra, jobbra, balra. A kettő között található egy LED, amely jelzi, ha az irányító csatlakozott a kvadkopterünkhöz. Alatta egy érzékenység állító az előre-hátra menethez, illetve a ki/be kapcsoló gombot találjuk. A joystick elején, baloldalon egy sebesség kapcsolót, jobb oldalon egy a marketing szöveg szerinti 3D forgás funkció, azaz 360 fokban bukfencezik a levegőben. A bal oldali kar alatt találjuk az egy gombos hazatérő funkciót, ilyenkor visszarepül a távirányítóhoz, a másik gombbal pedig aktiválhatjuk a headless módot, ami annyit tesz, hogy ha a gép 180 fokkal elfordul, akkor normál esetben felcserélődik az irány, így ha balra mozgatnád, jobbra fog elindulni, ez a mód kiküszöböli ezt. A jobb oldali kar egy érzékenység állító, de én nem vettem észre semmit sem a használata közben.

 

Olvastad már a szombati Heti szemezgetőt?

 

A nagy próba

Mivel legjobban úgy lehet bemutatni valamit, ha látjuk működés közben, így készítettünk egy videót is.

Na vegyük használatba és próbáljunk valamit csinálni vele. Az első pár repülésem katasztrófa volt, sőt még az az utániak is. A bevezetőben írtam, hogy egy kicsit el volt deformálódva az egyik motort tartó műanyag bak. Vagy emiatt, vagy más okból, egy kicsit balra húz a gép. A távirányítón van egy funkció, hogy ha letesszük egy vízszintes felületre a gépet, akkor bekalibrálja magát, nekem ez nem működött. A repülések alkalmával viszont igaznak bizonyult, amit a gyártó állított, hogy sok minden kibír. Nem egyszer mentem neki fának, falnak, volt, hogy magasról esett le és már azt éreztem, hogy most végleg beadta a kulcsot, de meglepetésemre meg sem kottyant neki.

dsc04462.jpg

dsc04465.jpg

Az irányítót szokni kell, finoman kell vele bánni. Szobában sokkal könnyebb vele boldogulni, mint kint a szabadban, hiszen a pillekönnyű súlya miatt minden apró kis szellő megdobhatja a gépet. Egy ismerősöm próbálta még ki a kis szerkentyűt, neki elsőre sokkal jobban ment, mint nekem. Hiába, nem lehet az ember mindenben profi. A repülési üzemidőt hozza, nem sok az az 5-6 perc, de el lehet vele játszani. Ha kezd merülni a röppentyűnk, akkor egyre alacsonyabbra kezd szállni, majd csak a földön pörgeti a rotorjait. Ha már az alacsony akkumulátor kapacitás miatt nem tudjuk ismét levegőbe emelni, akkor elkezd gyorsan villogni a gép két színű kis lámpája, segítve, hogy sötétben is könnyen megtaláljuk. A távirányítóba szereltek egy kis csipogót, így ha az kezd merülni, akkor halk hangjelzéssel adja ezt a tudtunkra.

dsc04460.jpg

dsc04461.jpg

Hogy miért húz egy kicsit balra a kopterem, azt nem tudom. Lehet nem volt a barátom a kínai vagy a magyar posta, vagy bármelyik országé, amin áthaladt a kis repülőm, míg idekeveredett hozzám. A neten található videók között nem láttam ilyen esetet, sőt, ott a profik úgy repkednek vele, hogy le a kalappal.

17$-ért, amennyiért vásároltam, teljesen megéri az árát. Lehet, hogy megkapja valamelyik nagyobb gyerek a családban vagy amíg jó idő van, kiviszem magammal a kertbe és játszok egy kicsit. Jó hír, hogy az alacsony ára miatt nem kell sá semmilyen adót sem fizetni.

Ha megtetszett a termék, itt megtekintheted

 

Ha tetszett a cikk, nyomj egy Like-ot 

Kattints a megosztásra, hogy még több ember olvashassa ezt a bejegyzést

 

 

Ne felejtsd el megnézni az NMR blog Facebook oldalát, mert a híreket, amiket az oldalunkon hely hiányában nem  mindig tudunk megjeleníteni, illetve a legújabb és a kupon kódokkal jóval olcsóbban megvásárolható termékeket ott találod.

Megosztás

Hozzászólás