spark_logo.jpg

A DJI cég termékeit nagyon sokan ismerik, sok féle remek terméke van a gyártónak, de egyben mindegyik egyforma. Mégpedig, hogy olyasmit képviselnek, amivel felülemelkednek a konkurencia termékein. És még mondja azt valaki, hogy Kínában csak gyártani tudnak és nem képesek egyedi, minőségi termékeket alkotni! Olyan nagy gyártóvá nőtte ki magát, hogy lehet te is hallottál már a DJI Osmo, esetleg a DJI Phantom, Inspire, netán a nemrég bemutatott Mavic Air drónról is, illetve a legkisebb gépükről a DJI Sparkról.

A drónt EU Express szállítással rendeltük meg, és a komplett szett helyett, mi inkább csak magát a drónt kértük, így a kontrollerrel való rányitásról lemondtunk és beértük a mobiltelefonos vezérléssel is. Majd erre is kitérünk, hiszen azért megvan a maga pozitívuma, ha akad egy kontroller a kis géphez.

A DJI Spark csak a tavalyi évben jelent meg, de amikor megláttam azonnal úgy éreztem, hogy nekem kell egy ilyen. Biztosan ismered azt a furcsa érzést, amikor egy gondolat befészkeli magát a fejedbe és az istenért sem tudod elfelejteni. A Spark egy pont ilyen aljas kis dög! Ezelőtt sosem próbálkoztam komoly drónokkal és az elején nem is annyira vonzott ez a fajta hobbi, szórakozás. De amikor megláttam, hogy mire képes ez a kis kütyü, akkor egyből tudtam, hogy ez valami olyan újdonságot tud mutatni, amit nem szabad nem kipróbálom. Nem csak rám volt ilyen nagy hatással a DJI terméke, nem hiába, hiszen a DJI Mavic Pro majdnem minden tudását belesűrítették egy annál jóval kisebb drónba. Így azt is megérdemelte, hogy egy komolyabb videót készítsünk róla.

Kicsomagolás

dsc05464.JPG

dsc05465.JPG

dsc05466.JPG

A Spark-ot több színben is választhatjuk, mi a fehér verziót rendeltük meg, de készlettől függően választható kék zöld, piros és még sárga színben is. A terméket egy négyszögletes dobozban kaptuk, amin a termék fotója látható. A drón egy fekete, nyitható tetejű habszivacs dobozban kapott helyet, ami mellé kapunk három pár tartalék propellert. A drónt védő dobozon kívül, egy papírdobozt kapunk, amiben egy leírást, kínai szabványú töltőfejet és egy microUSB kábelt kapunk. Szerencsénkre 110-240V között működik és maximum 12V 1.5A-t képes leadni, így az egyik tartalék átalakítónkkal már működött is.

dsc05467.JPG

dsc05468.JPG

dsc05469.JPG

Egy kis segítség a töltéshez

Az általunk korábban kipróbált Blitzwolf töltője kompatibilis ezzel a drónnal. Mivel a Spark-nak 12V feszültség kell, ezért egy gyorstöltő erre a legalkalmasabb. Amikor a Banggood oldalán rátaláltunk a Blitzwolf termékére, külön kiemelték, hogy a DJI Spark-hoz is ajánlják. Ez nagy segítség lehet azoknak, akik mobiltelefonjuk vagy táblagépük miatt amúgy is gyorstöltőt keresnek, hiszen azt így még a Spark-kal is gond nélkül használhatják.

dji-spark-vs-mavic-pro-dr-top-1200x675.jpg

Kép: dronerush.com

A kis röppentyű tényleg pici. Óriási hír volt amikor megjelent, hogy az előd Mavic-hez képes milyen kis csenevész. Az ember szinte el sem hiszi, hogy ezzel a kis tenyérnyi kütyüvel milyen felvételekre lesz képes. De nem csak a felvételek, hanem a precíz irányítás, az eszközbe zsúfolt rengeteg szenzor és a tudása az, ami kiemeli a társai közül. A rotorjait egymásba tudjuk hajtani, így még kisebb helyet foglal, mérete 14.30 x 14.30 x 5.50 cm, súlya pedig kereken 300 gramm. A kis Spark teste erős műanyag borítást kapott. Mióta nálam van, néztem pár videót róla és amilyen manővereket csinálnak vele és hányszor esik le, akad fel egy fára, le a kalappal, hogy szinte meg sem kottyan neki.

dsc05473.JPG

A gép tetején a DJI feliratot láthatjuk, oldalt két-két szellőzőnyílást. Ezen keresztül hűti magát a beépített ventillátorainak köszönhetően. Szemből nézve a két tengelyű gimballal szerelt kamera tűnik fel elsőre, ami egy 1/2.3 méretű szenzort és f/2.6 fényérzékenységű optikát kapott, amivel FULL HD felbontású videókat, illetve 12 megapixeles képeket készíthetünk. Ne úgy képzeld el, mint egy szokásos kínai terméket, itt nem beszélhetünk interpolált felbontás növelésről, a benne lévő szenzor valóban erre képes. A kamera felett egy vékony sávban 3D-s infravörös érzékelő kapott helyet, amely képes felismerni az akadályokat repülés közben 0.2-5 méter távolságról.

1495700955310233_eredmeny.jpg

Ha akadályt érzékel (P módban), átveszi az irányítást a felhasználótól és a baleset megelőzése érdekében megáll előtte.

dsc05478.JPG

dsc05482.JPG

dsc05489_1.JPGdsc05493_1.JPG

A gép hátulján találjuk az 1450mAh kapacitású cserélhető akkumulátort, amit a kétoldalt található fül feloldásával vehetünk le. Ezen az akkumulátoron kaptak helyet az akkukapacitást visszajelző LED-ek is, amiből négyet kapunk. A LED-ek alatt található a be és ki kapcsoló gomb is és ha valami gond akadna a géppel, ezzel a gombbal resetelhetjük le. Az akkumulátor feletti részen egy kis felnyitható fül található, ez takarja a microUSB portot és védi a microSD kártyát is.

dsc05487.JPG

dsc05483.JPG

dsc05491.JPG

Aktiváljunk, mert enélkül nem megy

 1200x630bb.jpg

Ha iOS vagy Android felhasználó vagy, az első lépés, hogy le kell töltsük a DJI GO 4 alkalmazást a telefonunkra vagy táblagépünkre. Ha ezzel megvagyunk, irány az aktiválás. Erre azért is szükségünk lesz, mert csak aktivált géppel repülhetünk. Korábban már hallani lehetett, hogy illetéktelenek kezébe került pár DJI drón. Ezeket a gyártó letiltotta, így ha esetleg használtan szeretnél beszerezni egyet, erre mindenképp figyelj oda. Töltsük fel az akkumulátort. A töltést négy zöld LED jelzi, ha elérte a maximális kapacitást, mind a négy LED elalszik. Lehetőség van az akku kapacitás ellenőrzésre is, ehhez csak az akkumulátor gombját kell egyszer megnyomni. Kapcsoljuk be a drónt a hátulján található gomb kétszeri megnyomásával. Ha ezzel megvagyunk, indítsuk el a DJI GO 4 alkalmazást, regisztráljunk magunknak egy fiókot, majd olvassuk be a doboz oldalán található QR kódot a drón aktiválásához. Ha ez kész, a drón WiFi-jén keresztül csatlakoznunk kell hozzá, értelemszerűen Spark előtaggal ellátott nevet kell keresnünk. Android rendszerű telefonomon nem egyszer előfordult, hogy nyomva kell tartanom bekapcsolás után a fő gombot, különben nem látja a telefon a drónt. iOS alatt nem tapasztaltam ilyet. A QR kódot a dobozon is megtalálhatjuk, de akkor sem kerülünk bajba, ha épp más eszközzel szeretnénk irányítani és nem visszük magunkkal a dobozát, hiszen a drón akkumulátor tartó részénél is megtalálható ez a QR piktogram. Nyissuk meg az alkalmazást, menjünk végig a beállításokon. A DJI GO 4 is és mi is azt tanácsoljuk, hogy ha most repülsz először a drónnal, legyen bekapcsolva a „Beginner” mód, ezt később ki lehet kapcsolni. Mióta használjuk a kis gépet, számos szoftverfrissítés jelent meg hozzá. Az alkalmazás indulásánál jelez, hogy friss verziót talált és, hogy telepítsük fel azt. Nincs más hátra, nyomjunk a „Start Flight” gombra.

Itt találsz egy gyorstalpaló aktiválást segítő tutorialt

media-20170623-1-250x424.png

Repüljünk!

dsc05521.JPG

Ha kész vagyunk minden beállítással és kiválasztottuk a nekünk tetsző irányítási módot is, akkor nincs más hátra, mint, hogy bekapcsoljuk a drónt. Előtte hajtsuk ki a rotorjait, helyezzük le egy vízszintes területre, ahol nem akadhat bele semmi a pörgő lapátokba és várjuk, amíg kapcsolódik hozzá a telefon.

Ha a rotorok alatti LED-ek zöldre váltanak, akkor a GPS betájolta a helyzetét, ez azért is jó nekünk, mert ha az akkumulátor kapacitása csökken, akkor lehetőség van intelligens hazatérésre (RTH). Ilyenkor a drón az induláskor az iránytű és GPS adatok alapján talál vissza hozzánk.

spark9.jpg

Az automata felszállás gombra nyomva felpörögnek a rotorok és felemelkedik a kis gép. Ilyenkor érzi azt a használója, hogy elfogja egy bizsergő, kellemes érzés és mosoly ül ki az arcára. Higgyétek el, nem csak én vágtam ilyen fejet az első felszálláskor, hanem mindenki más is, akinek odaadtam, hogy kipróbálja a kicsikét. Meglepődtem a hangján, azt hittem, hogy egy alig hallható kis géppel lesz dolgom, de olyan, mintha valami nagy szúnyog raj zúgna a fülem mellett. Az automata felszállásnál 1,2 méter magasban lebeg a drón, innentől kezdve már irányíthatjuk, hogy merre menjen.

ezgif_com-video-to-gif2.gif

A Return to Home (RTH) automatikusan aktiválódik alacsony akkumulátor szint és hosszabb jelvesztés esetén is. Így próbál megóvni minket a drón attól, hogy egy hozzánk képest távoli helyen lemerüljön. De nem csak egyszerűen leesik az égből, mintha egy darab kavics lenne, hanem az akkumulátor utolsó százalékát arra használja, hogy épségben automatikusan leszálljon. Ezért érdemes bekalibrálni repülés előtt, ami pár másodpercet vesz csak igénybe, és csak a tengelye körül kell párszor megforgatni, hogy a benne található elektromos iránytű megtalálja a pontos irányt, a többiről már a GPS gondoskodik, ami nyílt terepen szinte azonnal talál jelet. Szerencsére soha sem kellett arra várnom, hogy „betájolja” magát, bár olvastam fórumokat, hogy mint minden elektromos kütyünél, itt is előfordulhat interferencia, ami megzavarja az iránytűt, de a sok nyílt terepen való repülés és egy-két házak közötti próbálgatás alatt sem találkoztam a problémával. De megmondom őszintén, a kalibrációval csak a legelső próba repülésnél foglalkoztam, azóta nem.

Amiben különleges a Spark és, amit nagyon köszönünk a DJI-nak, hogy a nagyobb, drágább verziókból átemeltek olyan funkciókat, amik óriási segítségünkre lesznek.

Irányítás telefonnal

spark15.jpg

Az Android és iOS alkalmazásnak köszönhetően bármilyen telefonnal vagy táblagéppel irányíthatjuk a Spark-ot. Az alkalmazáshoz szerencsére nem kell profiknak lennünk. Minden főbb funkcióhoz egy kis ikon is tartozik, így nem fogunk elveszni a menüben. Ha bekapcsoljuk a drónt és belépünk az alkalmazásba, az alap képernyőt láthatjuk, amin megjelenik a drón által látott kép. Baloldalon találjuk a fel és leszállás jelző ikont, az RTH gombot, a funkció váltót, a legalsó négy irányú ikonnal pedig átválthatunk a gimbal pozícióját beállító részbe, amivel fel és le állíthatjuk a kamerát. A felső sávban a GPS és WiFi információk (telefonos kapcsolat esetén WiFi-vel, a kontrollerrel pedig rádió jelekkel kommunikál) és az akkumulátor kapacitása jelenik meg. Utóbbinál szerencsére kapunk egy vizuális sávot is, ami kijelzi, hogy hány percre elegendő az akkumulátor kapacitása. Jobb oldalon állíthatjuk a kamera nézetét, a fotó/videó módot és indíthatjuk, illetve megállíthatjuk a felvételt, de külön manuális beállításra is lehetőségünk van. Az élőkép fölött a felvétel információit és a felvehető hátralévő időt találjuk.

screenshot_20180401-095740.JPG

Ha belépünk a beállítások közé, akkor egy részletesen testre szabható és rengeteg információval ellátott menü tárul elénk. Itt aktiválhatjuk vagy kapcsolhatjuk ki a kezdő módot, amivel a mobiltelefonos irányítás hatósugarát 100 méterig, a maximális magasságot pedig 50 méterre növelhetjük. A telefonos irányításnál nem érhető el a sport mód, amivel a drón 50km/h sebességre képes, de a gyakorló módot kikapcsolva gyorsabban reagál és gyorsabbá válik a kis Spark, mint a „Beginner” mód használatával. Ha pedig kontrollerrel szerelt verziót vásárolunk, vagy utólag szerezzük be hozzá, akkor a telefonunkat a kontrollerbe helyezhetjük, amin továbbra is láthatjuk a drón képét és a főbb információkat, de már nem a kijelzőt érintve, hanem a kontroller karjaival irányíthatjuk azt, sőt még az elérhető távolság is jelentősen növekszik, a maximális 2000 méterre! Az irányítás még telefonnal is remek, azonnal reagál, a rengeteg szenzornak köszönhetően rettentően stabil a kis gép. Az interneten lehet olyan felvételeket találni, ahol lebegés közben bottal bökdösik, de folyamatosan korrigálja magát és lehetetlen kizökkenteni pozíciójából. Mivel nem kontrollerrel irányítjuk, ezért azt vettük észre, hogy ha elkezdjük súrolni a méterben megadott távolsági határokat, akkor a telefonon látott kép hajlamos akadozni. De ez ugyancsak függ attól, hogy milyen területen repülünk vele, illetve mi zavarhatja a WiFi jelet.

screenshot_20180401-095857.JPG

screenshot_20180401-095914.JPG

A rögzíteni kívánt képeket és videókat microSD kártyára menthetjük. Mi a nálunk lévő leggyorsabb memóriakártyával használtuk, hogy a 1080p felbontású mp4 videók rögzítése ne okozzon fennakadást. A kis gép hangot nem vesz fel, nem is lenne értelme, hiszen csak a rotorok zúgását hallanánk. Jó hír viszont, hogy mivel WiFi kapcsolaton keresztül kommunikál a drón a telefonnal, és míg a drón folyamatosan rögzíti a felvételt a microSD-re, addig a telefonra is mentésre kerül a felvétel 720p-s verziója, így itt is azonnal visszanézhetjük a felvett videókat. Minimum UHS-1 sebességű kártya ajánlott a felvételekhez. Szerencsére jó pár UHS-1 példányt találhatunk itt, ahonnan mi is beszereztük a sajátunkat. A felvett videókat 24mbps-sel rögzíti és meghatározhatjuk, hogy a felvett videót milyen méretre darabolja fel, a képek pedig 12 megapixeles felbontásban készülhetnek el. A videókat vagy az elkészített képeket microUSB kábelen keresztül felmásolhatjuk a számítógépünkre is, de akár a memóriakártyát is egy mozdulattal kivehetjük és behelyezhetjük a laptopunkba. Az elkészült videókat pedig akár mobiltelefonon is megszerkeszthetjük, hiszen a mellékelt alkalmazásnak hála automatikusan generált, zenével is ellátott klipeket készíthetünk. Aki pedig nem akarja rábízni magát a szoftverre, akkor kézzel is meglehet vágni az anyagot, a profik pedig PC-n szerkeszthetik azt.

spark11.JPG

Legyünk profi operatőrök

A Spark-kal az előre beállított intelligens repülési módoknak köszönhetően pár másodperc alatt látványos felvételeket készíthetünk vele. De nem csak előre beállított módokról van szó, hanem a DJI szoftvere képes arra is, hogy egy adott témát kijelölve felismerje azt és az előre megadott parancsokat hajtsa végre. Ha szeretnénk, felvételt készíteni miközben vezetünk, akkor csak fel kell repülnünk a drónnal, a telefonunk kijelzőjén ki kell jelölnünk az autót, amit a szoftver felismer és kirak mellé egy gépjármű ikont, de ugyanezt elvégezhetjük, ha gyalogosan, motorral vagy kerékpárral, de akár hajóval közlekedünk épp, és ezt szeretnénk különféle módokon rögzíteni. A QuickShot funkciót bekapcsolva négy mód érhető el:

screenshot_20180401-095735.JPG

Dronie: A drón hátrafelé távolodva repül a kamerát a témán tartva,

Circle: A kijelölt téma körül köröz,

Helix: Spirálisan felfelé távolodva köröz a téma körül,

Rocket: A kamerát lefelé fordítva nagy sebességgel emelkedni kezd.

A fentebb említett tárgy követéshez az Active Track funkciót használhatjuk, és nem kell attól félnünk, hogy ha autóval közlekedünk, akkor egy lassításnál elhúz a fejünk felett a drón, hiszen állandó távolságot képes tartani a kijelölt tárgytól bármerre is közlekedik az. Ezen kívül külön beállíthatjuk, hogy milyen szögből készüljön a felvétel és még arra is lehetőség van, hogy menet közben, egy mozgó tárgy körül körözzön, ha például elmegyünk kerékpározni vagy futni.

  • A TapFly módban utasíthatjuk a drónt az általa látott kép alapján, hogy merre repüljön, illetve megadhatunk neki egy pontot célnak, hogy azt közelítse meg. Ehhez csak a kijelzőt kell megérintenünk a drón által látott kép valamely pontján.

screenshot_20180401-095939.JPG

  • Tripod, állvány mód. Ha ezt a lehetőséget kiválasztjuk, akkor egy nagyon lassan, simán, szinte a levegőben úszva irányított képet kapunk. Ha aktív ez az opció, akkor az emelkedés, süllyedés, az irányítás és a sebességi parancsok kevésbé érzékenyen reagálnak. Itt pont a lassúságon van a hangsúly, hogy még véletlenül se irányítsuk a drónt erős mozdulatokkal. Ezzel nagyon szép, lassú mozgással közelíthetünk meg tárgyakat, mi is így használtuk a drónt a magasban „úszó” felvételekhez. Ilyenkor a maximális sebesség 3.6km/h-ra korlátozódik.

screenshot_20180401-095945.JPG

  • A gesztus mód a legvagányabb dolog a drónban. Bár az első próbálkozások után én jobban szerettem a telefonnal történő irányítást, de az tény, hogy van ebben a módban valami lenyűgöző, hogy magunk előtt lebegve, Jediként irányíthatunk egy tárgyat. A módválasztóból ki kell jelölnünk a Gesture módot, de akár a drónt kézben tartva is felreptethetjük, hogy aztán figyelje a parancsainkat így indítva a FaceAware módot

screenshot_20180401-095956.JPGspark5_2.jpg

Ha a Spark előttünk lebeg, a karunkat kinyújtva és kézfejünket függőleges helyzetbe fordítva engedélyezhetjük a PalmControl módot, így amerre mozgatjuk a kezünket, abba az irányba fog mozogni a drón is. Nagyon menő dolog, hogy a kezem mozgatásával egy tárgyat irányíthatok. A különböző gesztus módoknak köszönhetően más-más parancsokat adhatunk ki. Ha elkezdünk integetni a kezünkkel a drón előtt, akkor az hátra repül és 3 méter távolságra távolodik tőlünk. Aktiválhatunk követési módot is, ilyenkor “V” alakban kell tartanunk a kezünket és a drón felénk repül, majd megáll előttünk 1.2 méterre. Természetesen szelfi készítésére is van lehetőség, ha a drónt PalmControl módban használjuk. Ilyenkor ujjainkkal csak egy keretet kell formázni és a drón egy képet készít rólunk. Így el lehet felejteni a kinyújtott karos szelfi botokat, ahogy a kezünket megfeszítve próbáljuk minél távolabb tartani magunktól a telefont és a nagy erőlködésben még egy mosolyt is az arcunkra próbálunk erőltetni. Így szinte bármilyen pozícióból, bármilyen magasságból is szuper képeket lőhetünk.

spark1.gif

A legjobb dolog még a drónban, hogy lehetőség van PalmLand funkcióra, így amikor a drónt magunkhoz hívjuk, a kezünket alá tartva leszáll rá, majd leállítja a rotorokat. Ez nem csak könnyebbséget jelent, de akkor óriási segítség, ha olyan helyen próbáljátok ki a drónt, mint ahol én is repkedtem vele ezekben az esős, saras időkben. Így nem kell a földre leszállnia, ahol minden koszt összeszed, hanem a kezünkben is landolhatunk vele.

spark7.jpg

Csak tátottam a számat, amikor erősebb szélben is repültem vele és közben videót is rögzített. Az egy dolog, hogy megpróbál korrigálni a helyzetén, amikor erős széllökések érik, de a felvett videón a gimbalnak hála, szinte semmi, de semmi nem vehető ebből észre. Láthatjátok a videón, hogy nagyon sokszor elég erősen fújt a szél, főleg amikor magasan repültünk vele, de szinte semmi sem vehető észre a felvételeken. Nem gondoltam volna azt sem, hogy ilyen jó minőségű felvételeket lehet vele készíteni, de rácáfolt a kis drón. 1080p mellett elegendő ez adatsűrűség, hiszen ezt a kis drónt nem profi célra tervezték, de felhasználói szemszögből, ami számomra is fontos, remekel. Aki nagyobb felbontásban, komolyabb munkára szeretne drónt, annak ott van a Mavic Pro, Mavic Air, esetleg az Inspire széria.

spark13.JPG

A cserélhető akkumulátort 70 perc alatt lehet feltölteni a mellékelt adapterrel. De mi a Blitzwolf töltőjét használjuk már egy jó ideje, ami a gyári értékeket hozza. A DJI adatai szerint 15 percet képes repülni a kis Spark, de mi körülbelül 12 percet tudtunk kihozni belőle, természetesen úgy, hogy maradt még tartalék az akkumulátorba, de 10-15% alatt már inkább nem feszegettük a határokat. Így aki több alkalommal szeretné használni, annak mindenképp ajánlott egy pót akkumulátor beszerzése, esetleg a Fly More Combo csomag, ahol két darab akkumulátort, kontrollert, propeller védőt, tároló dobozt, akku töltő állomást és számos kiegészítőt is kapunk. Már mi is beszereztünk hozzá egy-két kiegészítőt, lehet, hogy készítünk belőle egy kis összefoglalót is, hogy mi miket használunk hozzá.

dsc05492.JPG

Végszó? Kicsit hosszúra sikeredett az írás, de annyi mindent tud ez a kis szerkezet, hogy még keveset is írtunk róla. Egyáltalán nem bántuk meg, hogy beszereztük a DJI Spark-ot. Ha még egyszer ugyanebben a cipőben lennénk, hogy megvásároljuk-e vagy sem, most már nem is kételkednék benne, azonnal beszerezném. Bárkinek kölcsönadtuk, hogy használja, vagy csak kipróbálja, mindenki elismerően nyilatkozott róla. Nem olyan, mint egy átlagos drón, amire én is gondoltam, így már érthető, miért szeretik annyira a DJI márkát. Olyan pluszt ad egy  ilyen drón, amit semmilyen szelfibottal, telefonnal, fényképezőgéppel, kamerával nem tehetsz meg. Majdnem teljes szabadságot kapsz és szinte bármilyen felvétel elkészíthető vele.

A sima verziót jelenleg 443$-ért vásárolhatjuk meg, amit kérhetünk EU Express szállítással is, így nem kell áfát, vámot fizetnünk.

A komplett szett pedig 635$-ba kerül, rengeteg extrával, amit szintén EU Express szállítással rendelhetünk meg.

Itt a többi DJI drónt és kiegészítőt nézheted meg

1502831146368238196_eredmeny_1.jpg

DJI Spark

DJI Spark EU raktárból áfa és vám mentesen

1513111804365557427_eredmeny.jpg

DJI Spark szett

 

Tetszett a cikk? Oszd meg, hogy az ismerőseid is tudjanak róla!

Ha tetszett a cikk,  Like-old az oldalt

Oszd meg barátaiddal Facebookon, Pinteresten, Twitteren hogy még több ember olvashassa ezt a bejegyzést

Megosztás

Hozzászólás